امروز : یکشنبه 17 آذر 1398
ثبت شده در ساماندهی
  • 212تعداد مطالب
  • 19کامنت کاربران
  • 1تعداد کاربران
بازدید : 1,071 views بدون نظر جمعه 27 مهر 1397

رپ موفق‌ترین جریان هنری ایران

در ادامه بخوانید …

رپ موفق‌ترین جریان هنری ایران

رپ موفق‌ترین جریان هنری ایران واقعیت یا توهم !

 

به گزارش واحد خبری سلطان موزیک

به زودی رپ در ایران دومین دهه حیات خود را پشت سر خواهد گذاشت

 معتقدم این جریان هنری نه تنها در موسیقی بلکه به طور کلی در فضای هنری ایران حضوری منحصر بفرد داشته

و حتی می توان گفت که موفق‌ترین و تاثیرگذارترین جریان هنری ایران است.

این درحالیست که یک جریان خودجوش هنری در ایران به طور کلی از سوی مراجع رسمی نادیده گرفته شده

و تا سال‌ها فعالان این حوزه به عنوان مجرم دستگیر شده‌اند و حتی امروز هم که بخش عظیمی از جامعه مخاطب آن است هنوز خبر دستگیری رپرها را می شنویم.

 

از آنجایی که زندگی شخصی من و بسیاری از هم‌نسلانم با رپ گره خورده است از زمانی که فعالیت مطبوعاتی خود را شروع کردم مطالب متعددی را درمورد جریان هیپ هاپ در دنیا و به طور خاص موسیقی رپ در ایران نوشتم که البته با افتخار همگی از بی فایده‌ترین نوشته های مطبوعات ایران بودند.

 

به طور قطع مسئولان وزارت ارشاد تا امروز هیچ‌گاه به درک درستی از موسیقی رپ نرسیده‌اند و نخواهند رسید و باید به نسل بعدی که در سمت‌های اجرایی این وزارت خانه حضور پیدا می‌کنند امید داشت اما سوالم از تمامی این مسئولان و هنرمندان روشنفکر عزیزی که در مقابل موسیقی رپ جبهه گیری خاصی دارند این است که کدام جریان هنری در ایران در بیست سال اول حیات خود به چنین جایگاهی از نظر مقبولیت اجتماعی رسیده است؟ چگونه ممکن است یک جریان هنری جرم شناخته شود و هنرمندان آن عرصه بدون یک ریال درآمد فعالیت خود را ادامه دهند؟ اگر همین امروز که این یادداشت را می خوانید اکران فیلم در سینماها به عنوان یک جرم شناخته شود آیا سلبریتی ها، تهیه کننده ‌ها و کارگردانان بزرگ سینما همچنان می توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟

 

چندی پیش وزارت ارشاد آماری از فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر با بودجه دولتی ساخته شده‌اند؛ منتشر کرد. به راحتی می‌توان گفت که اکثر آن‌ها که آثار خود را در دسته سینمای مستقل جا می‌دادند و به قول خودشان وابسته نبودند بودجه های میلیونی از ارگان های مختلف دولتی گرفته بودند. این موضوع تنها مختص سینماگران نیست بلکه در تمامی جریان‌های هنری ایران درآمدزایی و وابستگی دولتی مهمترین عامل حیات ممتد اهالی آن حوزه است.

 

فرض کنید از برگزاری نمایشگاه یک هنرمند تجسمی جلوگیری شود، کنسرت یک خواننده دست چندم پاپ در فلان شهرستان لغو شود، یک فیلم سینمایی توقیف شود یا پانزده دقیقه از یک تئاتر سانسور شود. صاحبان اثر هزاران مصاحبه رسمی در مطبوعات رسمی کشور می‌کنند و از زمین و زمان شکایت دارند که البته عموماً هم به حق است. اما به طور مثال می‌توانم بگویم تعداد مصاحبه‌های رضا درمیشیان درمورد توقیف فیلم عصبانی نیستم که درنهایت هم با فروش میلیاردی از پرده سینما پایین آمد از کل مطالبی که درمورد جریان موسیقی رپ در ایران نوشته شده؛ بیشتر است.

 

در موسیقی پاپ ایران سطحی‌ترین احساسات ترانه سراهای دسته چندم به عنوان ترانه‌های عاشقانه مجوز می‌گیرد و در بزرگترین سالن‌های کنسرت‌های کشور توسط خوانندگانی که توانایی خواندن را به زور دارند؛ اجرا می شود اما لیریک‌های رپرهای مستقلی که از واقعی‌ترین احساسات خود می‌گویند و اتفاقا خیلی درست‌تر از آن ترانه سراها ادبیات را در استایل خودشان شناختند غیرقانونی اعلام می‌شود.

 

اما سوال اساسی اینجاست که چرا رپ مجوز ندارد اما وزارت ارشاد به هر کار کم ارزش دیگری که به شورای نظارت و ارزشیابی ارسال می شود پاسخ مثبت می‌دهد؟ فکر می‌کنم وزارت ارشاد طی سالیانی که گذشته توانسته به خوبی تمامی جریان های هنری را به فساد بکشاند. گاهی با خصوصی سازی آن و گاهی با دولتی کردن آن اما اساساً موسیقی رپ که یکی از تاثیرگذارترین پدیده‌های سال‌های اخیر ایران بوده مقاومت عجیبی دربرابر این فساد خواهد داشت. اساساً جریان مستقل رپ در ایران توانسته بدون هیچ حمایتی در مقابل بیشتریت فشارها، بقای خود را حفظ کند. این جریان توانایی ایجاد سبک زندگی دارد، درمقابل پدیده‌های اجتماعی و سیاسی بی‌تقاوت نیست و بزرگان آن بدون هیچ فسادی به مقبولیت اجتماعی رسیده‌اند. حتی وقتی یک موسیقی رپ جنبه سرگرمی دارد بازهم با تمامی خط قرمزهای دولتی درگیر می‌شود.

 

در نهایت می‌توان متصور بود که هیچ‌گاه رپ با مسیری که امروز می‌رود به مجوز نرسد و اگر هم روزگاری مسئولان ارشاد موضع متفاوتی نسبت به آن بگیرند؛ جریانی از رپ جدا می‌شود که چندان نزدیکی با پایه گذاران و بزرگان آن ندارد. اما با وجود تمامی این بی عدالتی که نسبت به رپرهای ایران وجود دارد؛ می‌توان خوشحال بود که حداقل یک جریان هنری به طور مستقل فارغ از هرگونه وابستگی دولتی بقای خود را تضمین کرده است و در مرزهای زیرزمینی به حیات خود ادامه می دهد.

 

شما بگویید آیا میتوان گفت رپ موفق‌ترین جریان هنری ایران است یا خیر؟

 

 

منبع : نوا

0 نظر تا کنون ارسال شده است.